Geoblog.pl    PiotrQ    Podróże    Przez cztery stolice do słońca o północy i zadumy w oknie nad fiordem.    Uppsala

Uppsala

Szwecja
Szwecja, Uppsala
Przejechano 1932 km

Gdy znaleźliśmy się w samochodzie nasze plany musiały ulec zmianie. Na obiad postanowiliśmy pojechać do Uppsali (kolejne 75 km), żeby tylko wyrwać się z pochmurnego i dalej grożącego deszczem Sztokholmu. I na dobre wyszło. Choć żałowaliśmy mile zapowiadających się nastrojów Gamla Stan w Sztokholmie, ale mieliśmy nadzieję na także fajną akademicką atmosferę Uppsali. Nie zawiedliśmy się.

Na ulicach miasta było pełno młodzieży, mało turystów i mimo poniedziałku nastrój jakiegoś festynu. Tak właśnie wpływa na to miasto znany Uniwersytet i jego studenci. Z parkingu koło dworca do katedry droga wiodła nas przez centrum miasta. Mijaliśmy wiele restauracji i barów, ale żadna nie przyciągnęła naszego wzroku ani zapachy naszych nosów. Dopiero przed samą katedrą zauważyliśmy znajomy napis „Lunchmeny” i wejście do restauracyjki w nic nie mówiącym budynku o łososiowej elewacji. Po krótkich negocjacjach z kelnerką zamówiliśmy szwedzkie przysmaki. Dopiero wtedy rozejrzeliśmy się wokół i okazało się, że znowu trafiliśmy w dziesiątkę. Restauracja Domtrappkällaren (S.t Eriks Gränd 15, 753 10 Uppsala, http://www.domtrappkallaren.se/) mieści się zabytkowych pomieszczeniach, których część datuje się nawet na XIII wiek, a całość nie później niż na wiek XVI. Kilka pomieszczeń stanowiło więzienie dla studentów, którzy wyłamywali się z uniwersyteckiej dyscypliny. Wystrój nawiązuje do tamtych czasów, a sama restauracja działa w tym miejscu od 1930 roku. Umiarkowane ceny (zwłaszcza w Lunchmeny) i smaczne dania dopełniły całości. Anegdotyczny jest tylko nasz wybór dania, mającego być wg kelnerki szwedzką specjalnością. Okazały się nimi prawie swojskie placki ziemniaczane z przysmażanym bekonem i konfiturą z żurawin (Raggmunkar med hemrimmat fläsk och lingon). Bardzo smaczne i duże porcje po 85 SEK.

Z pełnymi brzuchami poszliśmy oglądać gotycką katedrę. Jeden z dwóch największych kościołów w Skandynawii (obok Nidarosdomen w Trondheim) stanowi kościół katedralny protestanckich arcybiskupów Szwecji. Piękna gotycka architektura, surowe protestanckie wnętrze, groby wielkich Szwedów (m.in.. św. Eryka, wielu królów, Katarzyny Jagiellonki i Karola Linneusza) i wspaniałe wielkie witraże. Znowu zaczął poganiać nas czas, parkingowy zegar i kilometry do przejechania. Około w pół do piątej opuściliśmy sympatyczną Uppsalę, zatankowaliśmy benzynę (13,74 SEK/l) i udaliśmy się drogę do Sundsvall (jeszcze ponad 300 km).