Geoblog.pl    PiotrQ    Podróże    Przez cztery stolice do słońca o północy i zadumy w oknie nad fiordem.    Wioska Saamów

Wioska Saamów

Szwecja
Szwecja, Arvidsjaur

Tego dnia mieliśmy dotrzeć do jednego z celów naszej wyprawy, czyli za koło polarne. Piękną „Srebrną drogą” (krajowa 95) w poprzek Laponii mieliśmy dojechać znad Bałtyku nad Morze Północne, na drugą stronę Półwyspu Skandynawskiego, już do Norwegii. Dzień zaczął się jak co dzień. Śniadanie w szwedzkim bufecie, przed przerwą na kilka dni, nie wzbudziło już emocji. W planie na ten dzień mieliśmy ranne zakupy w Skellefteå. Ze znalezieniem supermarketu nie mieliśmy trudności. Sieć COOP jest popularna w całej Skandynawii. To takie nasze „Społem”, ale bez ideologicznych przekłamań. Po uzupełnieniu samochodowej „spiżarni”, ruszyliśmy w deszczu na północny zachód, w kierunku granicy norweskiej. Opuściliśmy brzeg Bałtyku i przez lasy, powoli wznoszącą się drogą dojechaliśmy do Arvidsjaur. Tu przerwa na odwiedzenie Lappstaden - tradycyjnej wioski Saamów z XVIII w. Saamowie to własna nazwa plemion zamieszkujących Laponię. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat Saamowie wybijają się na samodzielność pod własną flagą, z własnym językiem i kulturą. Od Arvidsjaur obok flagi szwedzkiej pojawiała się flaga Saamów w kolorach niebieskim, czerwonym, zielonym i żółtym. Lappstaden to wioska kilkudziesięciu małych drewnianych domków z końca XVIII wieku, na co dzień nie zamieszkanych, ale używanych przez ich właścicieli na święto narodowe Saamów tzw. "Storstämningshelgen", które jest obchodzone w ostatni weekend w sierpniu każdego roku. W zupełnie pustej wiosce spotkaliśmy jeden z symboli Laponii tzn. wiewiórkę. Ciemniejszą niż nasze rude i bardziej puszystą, ale tak samo jak nasze ciekawską i fotogeniczną. Niestety deszcz przegonił nas i wiewiórkę.